Polecane:
Są takie okoliczności w życiu, że jedynym rozwiązaniem jest pizza na telefon kraków - jest to np. impreza w mieszkaniu
na powiększanie tylko ten portal dziecinko

Suche nasiona roślin strączkowych

indexWarzywa strączkowe w postaci suchego ziarna wydziela się z grupy warzyw, ponieważ wyraźnie różnią się swymi właściwościami odżywczymi i są bliższe pod tym względem produktom zbożowym. Do grupy tej zalicza się groch, fasolę, bób, a także soję i soczewicę. Albowiem są one źródłem białka o dość wysokiej wartości biologicznej. Groch, fasola, bób i soczewica zawierają go ponad dwadzieścia procent. W białku tym, podobnie jak i w białkach mleka, występuje duża ilość aminokwasu egzogennego – lizyny. Obok białka, nasiona roślin strączkowych zawierają dużo węglowodanów, a także – jak ma to miejsce w wypadku soi- są źródłem tłuszczu o dużej zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Nasiona roślin strączkowych są bogate w witaminy z grupy B, szczególnie w tyminę i niacynę. W postaci świeżej warzywa strączkowe stanowią dobre źródło witaminy C oraz karotenu. Zarówno suche jak i świeże nasiona strączkowe dostarczają znacznych ilości takich składników mineralnych, jak żelazo, miedź, magnez, wapń, potas i siarka, a także błonnika pokarmowego. Nasiona te są jednak produktami trudno strawnymi ze względu na obecność węglowodanów typu pentozanów oraz ze względu na zawartość substancji anty odżywczych, takich jak na przykład inhibitory trypsyny. Duże spożycie tych nasion może prowadzić do wzdęć i trudności w procesie trawienia.

Charakterystyka cukru i słodyczy

dieta-lodowa_14337_300x500Cukier jest produktem, który dostarcza wyłącznie energii w postaci tak zwanych pustych kalorii. Nie jest on z całą pewnością nośnikiem innych składników odżywczych. Do grupy cukru i słodyczy zalicza się również wyroby cukiernicze i ciastkarskie oraz czekoladowe, dżemy marmolady i tym podobne. Zawierają one znaczne ilości białka, składników mineralnych, oraz kwasów organicznych, a także tłuszczu. Znaczącym źródłem tych ostatnich, są przede wszystkim ciastka oraz czekolady. Do grupy słodyczy jest także zaliczany miód pszczeli. Głównym jego składnikiem jest mieszanka cukrów prostych. Zawiera on jednak w swym składzie substancje, którym przypisuje się właściwości bakteriobójcze, a to jest hamowanie rozwoju drobnoustrojów. Cukier i słodycze mają działanie zakwaszające. Wiadomo ogólnie, że nadmierne spożycie cukru i słodyczy jest niewskazane. Sprzyja między innymi otyłości i próchnicy zębów. Całkowite wyeliminowanie cukru z diety jest jednak niekorzystne. Są doniesienia, że cukier oddziałuje pozytywnie na funkcjonowanie neuroprzekaźników w mózgu. Zagadnienie to jest przedmiotem badan naukowych. Nie zmienia to jednak faktu, że spożywanie cukru oraz słodyczy przez człowieka powinno być kontrolowane. Zwłaszcza jeżeli chodzi o małe dzieci, ponieważ w ich przypadku to bardzo ważne i wpływa na zdrowie.

Charakterystyka warzyw strączkowych

fasolkaDo warzyw strączkowych należą z całą pewnością suche nasiona fasoli, grochu, soi oraz soczewicy. Albowiem są to produkty o bardzo wysokiej wartości energetycznej. Owe rośliny strączkowe charakteryzują się wysoką zawartością białka, wynoszącą niemal dwadzieścia do trzydziestu procent. Ponadto te białko, to najwyższa wartość białek roślinnych. Oprócz tego dochodzi również wysoka zawartość błonnika i obecność tak zwanych cukrów wzdymających. Ten proces ogranicza w wielu przypadkach zastosowanie suchych nasion roślin strączkowych w żywieniu człowieka. W ramach ciekawostki można także dodać, że w nasionach roślin strączkowych znajduje się wiele składników mineralnych, a wśród nich znajdziemy fosfor, magnez, żelazo, oraz cynk. Nie są one jednak dobrze przyswajalne, ponieważ obecność błonnika i kwasu fitynowego, nie jest tolerowany przez organizm ludzki. Zatem jeśli chodzi o witaminy, to możemy się w grupie warzyw strączkowych spodziewać się witamin z grupy B, szczególnie witaminę B jeden. Lecz mimo że organizm nie przyswaja takich składników, to warto czasem przemycać niektóre z nich w codziennej kuchni. Wówczas możemy to uczynić, gdy gotujemy zupę krem, wówczas niektóre produkty możemy zmiksować, albo również w wszelakich pieczeniach, gdzie tylko nadamy odpowiedni aromat całej potrawie.

Charakterystyka owoców i warzyw

3Warzywa i owoce to grupa produktów nisko energetycznych o wysokiej wartości odżywczej, które spełniają funkcje regulujące i ochronne. Wykazują działanie zasado-twórcze, gdyż zawierają duże ilości sodu, potasu, żelaza, magnezu oraz wapnia. Produkty takie jak warzywa i owoce stanowią zasadnicze źródło witamin, soli mineralnych, błonnika, cukrów prostych, dwucukrów, kwasów organicznych, barwników, olejków eterycznych i fitoncydów. Średnie spożycie na dzień powinno wynosić 800 gram na osobę, no i ważne, aby rozmieścić je na trzy lub pięć posiłków. Warzywa bogate są w witaminę C, to przede wszystkim; jarmuż, papryka, natka pietruszki, warzywa kapustne, oraz brukselka. Zaś wśród owoców wyróżnia się dziką różę, czarną porzeczkę, czarny bez, maliny, truskawki i kiwi. Jeśli chodzi o owoce jagodowe, to są one również dobrym źródłem albuminoidów – czyli związków przeciw utleniających. Natomiast jeśli chodzi o warzywa i owoce obfitujące w witaminę A, czyli beta karoten, to wyróżnia się marchew, dynię, paprykę czerwoną, jarmuż, brokuły – warzywa, zaś jeśli chodzi o owoce, to z pewnością będą to morele, brzoskwinie, melony oraz papaja. Tak więc zapoznając się z tą grupą produktów, warto ją wprowadzać we własne posiłki, albowiem z całą pewnością będą one lepsze od czekolad i innych słodyczy, co z pewnością przyjdzie nam na zdrowie.

Charakterystyka ryb

rybaWartość odżywcza ryb jest bardzo zbliżona do wartości mięsa zwierząt rzeźnych, a ich białko ryb jest także białkiem pełnowartościowym, można się w nim doszukać nawet dwudziestu procent. Ryby zwłaszcza te morskie, są dobrym źródłem składników mineralnych, wśród tej grupy można wyróżnić miedź, jod, kobalt, a także można w nim dopatrzeć się witamin z grupy A oraz D. Ryby spożywane ze ośćmi, są źródłem wapnia. Ich tłuszcz rybi zawiera znaczące ilości kwasów tłuszczowych, w tym bardzo ważnych dla organizmu niezbędnych nienasyconych kwasów tłucz owych, czyli NNKT. Kwasy te obniżają poziom cholesterolu we krwi. Z tego powodu zaleca się spożywanie ryb dwa, a nawet trzy razy w tygodniu. Ryby wykazują właściwości kwasotwórcze. Ryby są także bardzo bogatym źródłem energii. W podstawach żywienia występuje grupa białek, która dzieli się na proste i złożone. Do grupy białek prostych, zalicza się miogen i miozynę – są to białka pełnowartościowe, zaś kolagen to białko niepełnowartościowe. Białka złożone to mioglobina, która jest odpowiedzialna za barwnik mięśni, a hemoglobina za barwnik krwi. Tak znając już charakterystykę odżywczą ryb, nie zapominajmy o ich użyciu w naszej kuchni, bo jak sami się przed chwilą dowiedzieliśmy są one bardzo ważne oraz są dobrze przyswajalne przez nasz organizm. Warto o tym pamiętać.

Charakterystyka mięs

mniamProdukty z grupy mięs, stanowią dla naszych organizmów źródło białka o bardzo wysokiej zawartości odżywczej, a także tłuszczu, składników mineralnych,a w tym; fosforu, żelaza, siarki, oraz witamin z grupy A i B. jeśli chodzi o białko w mięsie, to jest go dwadzieścia procent, lecz wyróżnia się z tej grupy dwa rodzaje białek. Albowiem jest to białko tkanki mięśniowej i łącznej. Taka tkanka mięśniowa charakteryzuje się wysoką wartością odżywczą. Tkanka łączna może występować w różnych postaciach – między innymi możemy wyróżnić właściwą, chrząstkową i tłuszczową. Im więcej tkanki łącznej, tym gorszy gatunek mięsa i mniejsza wartość odżywcza. Wówczas jeśli chodzi o tłuszcz, to zależy wszystko od gatunku mięsa, albowiem jest go od dwóch do nawet siedemdziesięciu procent. Mięso także cechuje się dużą zawartością wody, stąd też uważa się na nie pod względem odmrażania. Albowiem nie należy takiego mięsa poddać pod gorącą wodę, albowiem wtedy wypłyną z niego wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Tak więc najpierw należy je przenieść do lodówki, odczekać dobę, dopiero później poddać obróbce wstępnej. Podroby z mięsa także cechują się wysoką zawartością odżywczą, szczególnie wątroba, która obfituje w witaminę A oraz w witaminę z grupy B, lecz posiadają dużo tłuszczy, skąd ich częste spożycie nie jest zalecane.

Charakterystyka jaj

jahGdy wypowiadamy słowo jajo, to zazwyczaj kojarzy się ono nam z jajem kurzym. I bardzo dobrze, albowiem to właśnie takie jajo, jest uważane za białko o najwyższej wartości biologicznej, które w 100 procentach jest przyswajalne przez organizm człowieka. Stąd, gdy mamy małe dzieci, po karmieniu piersią zaleca się spożycie białka jaja kurzego. Zaś jeśli chodzi o żółtko jaja, to zawiera ono obok białka sporo związków tłuszczowych, między innymi jest to witamina A, D. Oprócz tego mamy tutaj styczność z cholesterolem, dlatego też unika się spożycia dużej dawki żółtek. Przeciętna norma na tydzień, to dwa jaja. Owe jaj, wykazują działania kwasotwórcze. Oznacza to, że najwięcej szczepu mają bakterie z grupy salmonella. Jednak można sobie z nimi radzić, albowiem giną one w temperaturze 67 stopni Celsiusza, w czasie kilku minut. Lecz niektóre szczepy, mogą okazać się bardzie odporne. Tak więc w świetle aktualnych sytuacji epidemiologicznej, w kraju niemal wszystkie dostępne jaja na rynku mogą być skażone drobnoustrojami chorobotwórczymi. Wywołują one u ludzi ostre i dokuczliwe zatrucia pokarmowe. Baterie te występują na powierzchni jaja. Nie można całkowicie wykluczyć ich obecności- także i w środku jaja. Z tego względu zaleca się zawsze przed użyciem jaja – mycie oraz ich wyparzenie. Tak więc z tych samym powodów nie powinno się nigdy pozostawiać potraw z dodatkiem surowych jaj w temperaturze pokojowej.

Charakterystyka jaj i jego przetworów

białkoMleko i jego przetwory należą do najbardziej wartościowych produktów spożywczych. Zawierają niemal wszystkie składniki odżywcze, które niezbędne są do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Produkty tej grupy są źródłem wysoko wartościowego białka, łatwo przyswajalnego wapnia, tłuszczu oraz cukru mlekowego – laktozy. Występują w tej grupie także liczne witaminy, które są rozpuszczane w tłuszczach oraz witaminy z grupy B. Wśród nich jest to ryboflawina, witamina z grupy B dwa. Mleko i jego przetwory nie zawierają natomiast witaminy C, jedynie można się w nich dopatrzeć śladowe ilości żelaza. Nie ma w nich także błonnika pokarmowego. Także żaden z produktów spożywczych nie można zastąpić mleka. Bez podawania mleka i jego przetworów, pełne pokrycie zapotrzebowania na wapń, drogą żywieniową jest praktycznie nie możliwe. Produkty tej grupy wykazują właściwości alkalizujące. Zaś jeśli chodzi o jaja, to warto wiedzieć, że jest ono uważane za najwyższą wartość biologiczną, które zawiera najwięcej białka przyswajalnego przez organizm człowieka. Zaś żółtko jaja, zawiera obok białek wiele związków tłuszczowych, w tym witaminę A i D, oraz żelazo. Wśród związków tłuszczowych występuje między innymi cholesterol, dlatego też nie zaleca się zbyt dużego spożycia żółtek. Jaja wykazują także działania kwasotwórcze.

Charakterystyka produktów zbożowych

b7d5b45e-1d05-42e9-8bb5-dd4496fc6665_20110725045256_Dieta-na-cholesterol-63Produkty zbożowe stanowią podstawy żywienia. Do tej grupy zalicza się mąki, kasze; w tym jęczmienna, ryż, płatki, a oprócz tego pieczywo, makarony i kluski. Produkty zbożowe są bardzo bogate w węglowodany złożone. Głównie chodzi tutaj o skrobię. Są także źródłem białka, aczkolwiek maja niską zawartość biologiczną. Ponadto występują w nich stosunkowo duże ilości licznych składników mineralnych, na przykład jest to fosfor, magnez, cynk, żelazo, mangan, siarka, chlor, oraz witaminy z grupy B. można tutaj także zaobserwować spore ilości błonnika pokarmowego. Mało jest w nich natomiast tłuszczów i wapnia. Praktycznie nie występują w nich witaminy A,C i C. W produktach zbożowych, wszystkie składniki oprócz skrobi, gromadzą się głównie wewnętrznej części ziarna – jest to tak zwana warstwa uronowa. Dzięki fosforowi, siarce i chloru, produkty zbożowe mają właściwości kwasotwórcze. Zaś niepełnowartościowe białko produktów zbożowych, uzupełnia się poprzez odpowiednie łączenie. Chodzi tutaj głównie o mleko, jego przetwory, jaja oraz mięso. Wykorzystanie składników mineralnych z przetworów zbożowych jest częściowo ograniczone, ponieważ część z nich zwężona jest z błonnikiem – o którym była mowa czerniej, oraz z kwasami fitynowymi, których organizm nie trawi. Tak więc jedzenie produktów zbożowych jest bardzo ważne i powinniśmy tak dobierać posiłki, aby ich ilość był jak największa.

Orientalna wartość produktów spożywczych

zbilansowana-dieta-zasadyŻeby zapoznać się z orientalną grupą produktów spożywczych, należy poznać się z poszczególną kolejnością. Do pierwszej grupy zaliczane są produkty zbożowe, a do drugiej mleko i jego przetwory. Z kolei grupa trzecia to jaja, a ta kolejna to mięsa, wędliny, dróg, oraz ryby. Gruba piąta to masło i śmietana, a do kolejnej zaliczamy inne tłuszcze, w tym oleje i słoninę. Po półmetku stoją warzywa i owoce bogate w witaminę C, a tuż za nią warzywa i owoce obfitujące w karoten. Na pozycji dziesiątej są inne warzywa i owoce, a po nich warzywa strączkowe – suche. No i wreszcie na samym końcu są cukry, czyli słodycze. Zapoznając się ze znajomością grupy, teraz możemy przyjrzeć się wartości odżywczej. Tak więc grupa pierwsza, bardzo bogata jest w węglowodany i witaminę Pp, również występuje w niej witamina B jeden, no i dostarcza naszemu organizmowi sporą dawkę energii. Jeśli chodzi o grup drugą, to tutaj jest spore występowanie białka i witaminy B dwa, zaś grupa trzecia to popis dla białka i wapnia. Mięsa dostarczają nam spora dawkę białka oraz żelaza. Piąta grupa i szósta grupa dostarczy nam energii oraz tłuszczy. Ziemniaki nie maja za bardzo czym się pochwalić, występuje w nich mała ilość energii, białka, oraz węglowodanów. Zaś jeśli chodzi o słodycze, to oprócz dostarczenia nam energii, zawierają dużo tłuszczy oraz żelaza.

Kalendarz:
listopad 2014
P W Ś C P S N
« marca    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930